Barnens Bibel

När jag var liten prenumererade jag på Bamse. (Självklart så kom det en Kalle Anka O.c och en Kamratposten också, men idag handlar det om Bamse.) Bamse är världens starkaste, men också snällaste, lilla blåbyxade björn. Han har en familj på fyra barn och en varmhjärtad honbjörn med samma klädstorlek som han själv vid sin sida. Alla älskar bamse. Två av björnens bästa vänner bor precis i närheten av honom själv, och vill kalla sig Lille Skutt och Skalman. Vännerna bildar en trio på en stark, en rädd och en smart fabelinspirerad moralkaksserie. Jag minns att jag gillade när det handlade om kärlek i serien men också när man fick en inblick i Vargens hemliga gångar som fanns under hans varg-kula. Serien kunde sluta med att:

1. Alla dricker saft tillsammans.
2. Bamse kastar upp någon/något i luften.
3. Skurken i dramat gråter/blir arg medan alla i "Bamses gäng" fnittrar.

Hur blir barn som läser detta påverkade av serien? Har JAG fått några slags psykiska besvär/åkommor p.g.a detta eller har Rune Andersson gjort en serie helt baserad på fullkomlig godhet?

Är Bamse barnens lättlästa Bibel?

På första sidan av alla Bamsetidningar från "min tid" fanns en brevsida. Låt mig visa ett utdrag från Nr10 (1994):

Brev från Sara Hjalmarsson:
"Hejsan Skalman! Jag skulle vilja veta hur man gör en tidsmaskin som verkligen fungerar! Jag gjorde en som gick fem minuter framåt. Snälla Skalman skriv några instruktioner!"

Skalmans svar blev tyvärr att, den enda som förstod hans ritningar var han själv. Men han ville verkligen veta hur hennes tids-maskin såg ut.

Jag vill också gärna visa brev från två människor som sökt en eller flera brevvänner:

Från Torunn, 11 År:
¨Jag vill så innerligt gärna ha brevvänner.
Mina intressen är allt som gör livet värt att leva.
Det spelar ingen roll i vilken ålder du är.
Själv är jag 11 år.
Så skriv gärna, särskilt om du är född 82.12.02.
Många kramar från er Vän.¨

(Hoppas verkligen att du fick svar Torunn.)

Brev från Hedda 7 år:
Hej, jag heter Hedda och är 7 år. Jag är intresserad av ridning, gymnastik och skolan. Jag vill ha brevvänner 7-11 år. Jag vill att alla vuxna och barn ska vara vänner. Om du gillar samma saker som jag så vill jag bli vän med dig.

(Hoppas du hittat någon som gillar skolan och som anser att vuxna och barn ska vara vänner, Hedda.)

Nog påverkas nog barnen utav Bamses övermogenhet och goda hjärta men att det slutar i att dom skriver som Torunn och Hedda är ändock lite skrämmande. "Om du gillar samma saker som jag så vill jag bli vän med dig."

Om jag inte minns fel så var väl allt det Bamse ville att blanda alla färger och former utav djur som samlats i hans Bamse-by? Alla fick vara med och leka, om dom lekte snällt, som bamse sa att man skulle.

Kanske är hela tidningen för moralisk? Så moralisk att det blir dubbelt upp, dubbelmoral. Krösus Sork, Knäcke-Benkross, Knocke&Smocke, Vargen och resten av alla "elakingarna" i tidningen får gärna vara med att leka, om dom ändrar sina personligheter och sätt totalt. Alla måste hjälpa alla, följ strömmen av hjälpsamhet och lycka så mår du bra, mår som Bamse.

Jag skulle kunna skriva mycket, MYCKET, mer om det här Bamse-traumat. Men jag antar att det får hamna som ett eget kapitel i min självbiografi. (Som säkert hamnar på marknaden efter att de upptäckt mig.)

I Bamse nummer 10 från 1994 är bamse själv på framsidan. På bilden hjälper han ett par igelkottar upp ur en virvlande fors, fast i berättelsen är det han själv som behöver hjälpen. Det slutar med att en burk Dunderhonung ("drycken" som gör honom stark) räddar honom innan han krossas mot kvarnhjulet som finns i forsen. Bamse upplevde en nära-döden-upplevelse men det enda han säger som slutreplik precis upptagen ur vattnet blir bara: "Puh! Jag blev faktiskt NÄSTAN RÄDD!"

Skönt att det finns en björn som är så modig, snäll och stark som Bamse.
Synd att varken tidsmaskinen eller Bamse-Byn finns på riktigt.

Men Tack ändå för alla starkt snälla år! Och Tack för att ni i alla fall bjöd in Vargen på julmiddag ibland, trots den svarta färgen och de elakheter han gjort.

//E.Skagerberg

Kommentarer
Postat av: Jörgen

Men Hejsan! :-)
Du har väl kikat på TheGuide idag!
Tiffanys, Vera Wang, Carré Copenhagen...mm...
(nu kan man kommentera med)

Ha en underbar dag! :-)

Postat av: Jossie

Jag fick också Bamse i brevlådan när jag var liten. Och precis den där tidning med bamse på framsidan som rädda igelkottarna är nog en av de få jag kan minnas. Tror jag blev väldigt traumatiserad av Bamse perioden och har nog skjutit det mesta ut i mitt omedvetna :P Men jag tyckte ändå om Bamse. Hurkan man inte tycka om Bamse?

2007-04-28 @ 23:51:44
URL: http://appelpaj.blogg.se
Postat av: Sofia

Bamse är verkligen en moralpredikan från början. Många gånger har det diskuterats varför tjejerna stannar hemma med barnen och hushållet när männen är ute på äventyr? Trots detta som Jossan säger, går det inte att inte älska Bamse=) Han är för söt!

2007-04-29 @ 13:34:06
URL: http://sofiiaaa.blogg.se
Postat av: Mamsen

Elsa Johanna site och väntar på dig, blogga kan du göra sedan......

2007-07-11 @ 15:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback