Polsk Potatis

Hur ser en polsk potatis ut och varför finns ordet "dubbelfitta" inskrivet i alla mobiltelefoners ordlista?
Imorgon. Imorgon. Imorgon. Jag ser faktiskt fram emot det! Idag införskaffades en höstjacka och en pälsmössa. Jag är helt enkelt redo för kylan.

Dagen innan första skoldagen är ofta nervös. Ingen vet varför, den bara är det - och det bara är så. Man måsta fylla sin fina skolväska med nyinköpta block+pennor och tvätta sina armhålor extra rena, kamma sitt hår och spruta på "aue de toilett" på nästan allt man äger. Egentligen vill jag sova nu för att sedan vakna ung och stark men självklart så ropar både garderoben och skorna frågandes efter mig. "Vem ska du välja av oss?!" Allt måste göras ordentligt och in i minsra detalj.

När jag och Marie tog vår årliga "slutpromenad" i vår stadsby, disskuterade vi lite smått om allt möjligt. Det pratades om skolan, födelsedagar, olyckor, lyckor, polska potatisar och kanske stänkte vi till lite om spelet "Boule." Slutpromenaden är alltid lika lärorik.

En polsk potatis är av ett litet slag. Den är inte större en tre sammansydda ärtor och har en lite sötare, men ändå besk smak. En helt klart billig variant av "knölfamiljen potatis" men också en stor restaurangfavorit.

Jag ska kanske fråga Beata om en middag? "Polsk Potatis?" Skulle jag kanske våga fråga någon mattelektion och då skulle hon skratta och svara Ja. Tänka sig. Jag ser fram emot det. Skola. Skola. Skola!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback