Grannen i luften

Jag luktade klor när jag kom in igen. Betyder det att jag lever i en stor bassäng? Bäst att bada av det i ett riktigt badkar och planera om hela Juni från början. Sockerfria halstabletter och plommon, pröva aldrig det i överdriven konsumtion.

När jag skulle komma in i porten öppnade en främling för mig. Vi har porttelefon och hemma hos mig var det upptaget så jag prövade ett annat nummer, det enda nummret på telefonlistan utan namn. Jag hörde hur någon lyfte på luren utan att säga ett ord, tryckte in en knapp och sen öppnades dörren med ett klick och lite gnissel. Väl inne på gården så stannade jag upp ett tag, skulle den vänliga människan som öppnat åt en total främling titta ut genom fönstret för att försäkra sig om att det var lugnt? Försäkra sig om att den nyinsläppta personen inte var en blodtörstig mördare som var ute efter färskt kött eller kanske en inbrottstjuv? En minut gick men den godhjärtade själen var som osynlig, där fanns bara jag och en ensam kråka. Trappan kändes lång och tung, som om jag gick dubbla steg bara eftersom det ekade i trapphuset. Av någon outgrundlig anledning luktade jag på mina händer innan jag steg in i lägenheten på 89kvm2. Varför luktade dom klor? I vardagsrummet satt mamma, fortfarande med telefonen tryckt mot örat och plommonkärnorna låg kvar på köksbordet. Utanför fönstret mot gården hade det blivit mörkt. På hustaket satt en kråka och stirrade in på mig, som om den visste att jag helt mystiskt luktade klor. "Var det du?" Den flög bara iväg och inifrån vardagsrummet hördes ett klick och ett Hej då.

Kommentarer
Postat av: Julia

Haha, det var självklart Hailu eller Daniel! Hälsa mamma att jag kommer till Pernbys imorgon - ses vi där? Jag tänkte sova på golvet med dig igår men planerna ändrades. Tur det, kanske.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback